השוואת הסדרים בחקיקת מידע אישי – חובת הרישום
הצעת חוק הגנת הפרטיות (תיקון מס’ 14), תשפ”ב-2021, אושרה לאחרונה בקריאה ראשונה. מוזמנים לקרוא סקירה שערכנו אודות ההסדר המוצע לתיקון חוק הגנת הפרטיות.
בין יתר התיקונים אשר בהצעת החוק, מוצע לצמצם את חובת רישום מאגרי מידע. עם זאת, הצעת החוק אינה מציעה לבטל את חובת הרישום כליל, כפי שנעשה באיחוד האירופי, אלא רק לצמצמם את היקף המאגרים עליהם תחול חובה זו.
לאור השאלות העולות בדבר הצורך בשימור משטר הרישום, בחרנו לבחון באלו מדינות קיימים הסדרים דומים של רישום מאגרי מידע, ומה הסדרים אלו כוללים. לצורך כתיבת סקירה זו נבחנו מעל ל-100 מדינות. עם זאת, לקבוצת ההתייחסות של המחקר נכנסו רק 83 מדינות בהן יש חקיקה ספציפית בתחום הגנת המידע האישי. ההשוואה נערכה גם ביחס למספר התושבים במדינה, לתמ”ג לנפש, לדירוג המדינה בפיתוח האנושי, ולדירוגה במדד הדמוקרטיות.
ממצאים מרכזיים –
- מתוך 83 מדינות שנבדקו בהן יש חוק מידע אישי, ב-50 מדינות אין חובת רישום וב-33 קיימת חובה כאמור.
- במרבית המדינות המפותחות והמתקדמות לא קיימת חובת רישום או מתן הודעה לרשות המפקחת.
- מתוך 33 מדינות שבהם נמצא כי ישנה חובת מתן הודעה או רישום, בכ-73% מהן (24 מדינות) ההסדר החוקי נקבע לפני שנת 2018.
- נמצאה קורלציה בין התמ”ג לנפש, פיתוח ההון האנושי ודירוג המדינה במדד הדמוקרטיות, לסבירות שתהא חובת רישום. ככל שמצב המדינה במדינות אלו משופר יותר, הסיכוי שתהא בהן חובת רישום, קטנה.
לקריאת המסמך המלא שנערך על ידי עו”ד רבקי דב”ש, עמיתה בכירה במכון, לחצו כאן.
עודכן ב 14.6.2022