הגבלת משתמשים ברשתות חברתיות על ידי נבחרי ציבור
נושא הגבלת משתמשים ברשתות חברתיות על ידי נבחרי ציבור, ולעתים על ידי מובילי דעה אחרים בעלי תהודה ברשתות אלו, חוזר ועולה לדיון בהקשרים שונים. הדיון מעורר שאלות מזוויות שונות. ביניהם: זכותו של בעל החשבון לחסום תכנים בחשבונו, האבחנה בין חשבון “פרטי” לחשבון “ציבורי”, הפגיעה בחופש הביטוי של המשתמש שנחסם, שאלת המחויבות של בעל החשבון לאפשר מימוש זכות זה דווקא בחשבונו שלו ועוד.
הנושא נדון בישראל ובמדינות נוספות במספר הקשרים, אך טרם גובשה מדיניות סדורה בנושא. במסמך מדיניות זה אנו מבקשות לפרוס בקצרה את השאלות הנורמטיביות, המצב המשפטי הקיים בישראל, ובמדינות נוספות ומספר עקרונות שאנו סבורות כי רצוי שנבחרי הציבור יאמצו.
מסמך מדיניות זה נועד להיות כלי עזר למי שמבקש לגבש ולאמץ מדיניות שימוש ברשתות חברתיות. הנספח שנלווה למסמך זה משרטט מספר סוגיות שראוי לתת עליהן את הדעת בעת גיבוש מדיניות בנושא זה.
נוסף על הצורך בגיבוש מדיניות, אנו סבורות כי ישנה חשיבות בפיתוח כלי טכנולוגי (פיצ’ר) על ידי הרשתות החברתיות באופן שיש בו לייעל את ניהול הטלת המגבלות וכן את הדיווח עליהן. כלי זה, אינו חייב שיהיה כלי מחייב אלא שתנתן אפשרות לבעלי חשבונות רלוונטיים אשר עליהם מוטלת חובה לכבד את חופש הביטוי, לשקף את עמידתם בחובות אלו.
דיון זה מצוי בראשיתו, ומטבע הדברים אנו עוסקים בתחום דינמי שיש חשיבות לבחון אותו ולעדכנו אחת לתקופה. אנו מקוות כי מסמך זה יסייע בידי השחקנים הרלוונטיים להבין את הרקע לסוגיה, ולסייע בבחירת דרכים להתמודדות עמה.
המסמך נכתב על ידי עו”ד רבקי דב”ש, עמיתה בכירה במכון.
לקריאת מסמך המדיניות המלא.